Похід країною сванів. День 1. Екстремально-переїзний

За увесь період часу, що я займаюся пішохідним туризмом, було пройдено десятки маршрутів Кримськими горами, Карпатами, Троодосом (Кіпр). Однак, постійно виникало непереборне бажання спробувати щось нове – відвідати вищі гори, побачити засніжені піки, пройтися складнішим маршрутом. І ось нарешті збулася і моя далека мрія – похід в горах Кавказу, найвищої  та найпотужнішої гірської системи Європи.

Своє знайомство з Кавказом я та шестеро однодумців вирішили здійснити у найгостиннішій країні світу – Грузії, а саме в одному з наймальовничіших та найколоритніших її регіонів – Сванетії. Це один з найвіддаленіших та важкодоступних районів Грузії, який довгий час був практично ізольований від зовнішнього світу, результатом чого стало збереження в цьому краї унікальної культури. Сванетія дуже відрізняється від інших районів Грузії, передусім, своїм корінним народом, який тут проживає. Горді, суворі, небагатослівні свани по менталітету та поведінці зовсім не схожі на інших грузинів. Цей народ ніколи і ні ким не був завойований.

Безпосередньо наш маршрут пролягав Верхньою Сванетією — це величезна долина у верхів’ях річки Інгурі, яку з півночі обрамлює Головний кавказький хребет (по ньому проходить кордон Росії та Грузії, і тут розміщені майже всі найвищі вершини Кавказу — Шхаара, Ушба, Тетнульд), а з півдня оточує Сванетський хребет. Крім неймовірної краси природи Верхня Сванетія також відома своїми кам’яними вежами, яких тут сотні. Споруди були збудовані ще у ІХ – ХІІ століттях і зараз входять до списку Всесвітньої спадщини ЮНЕСКО.

Щоб показати вам побільше фото та детальніше ознайомити з Грузією і Сванетією, розповідь про наш похід ми вирішили зробити у вигляді щоденника, тобто в кожній наступній статті буде описано один день нашого походу.

Розпочалася наша подорож з авіа перельоту до столиці Грузії – Тбілісі. Вже за традицією ми скористалися лов-кост тарифами від МАУ, і ще за 10 місяців до запланованого походу придбали квитки на літак. Через технічні проблеми наш переліт затримався аж на 5 годин і до столиці Грузії ми дісталися близько 7 ранку (замість 2 години ночі). Тож наш похід перетворився вже у справжню пригоду, адже нам ще потрібно було дістатися до столиці Сванетії – Местії, яка знаходиться за 450 км від Тбілісі, та маршрутки до якої відправляються від залізничного вокзалу лише з 5 по 8 годину ранку (у зв’язку з тим, що дорога займає близько 9 годин стрімкими звивистими гірськими серпантинами, перевізники намагаються закінчити цей маршрут ще засвітла). Тож швидко обмінявши гроші в аеропорту за досить гарним курсом (грошовою одиницею Грузії є ларі: 1 ларі – 11 грн.), ми попрямували на міському автобусі (всього за 0,5 ларі) до залізничного вокзалу.

Напевно серед нас був щасливчик, адже ми все таки встигли на останню на цей день маршрутку до Местії.

Окремо варто сказати про транспорт Грузії. Тут як і в Україні практично всі перевезення здійснюються на маршрутках, не з автовокзалів, а з умовних місць, про які всі знають і так само без ніяких квитків. А поїздка з місцевими «водіями-шумахерами», які на стрімких гірських серпантинах мчать з величезною швидкістю та з дуже своєрідною манерою їзди (з ігноруванням правил дорожнього руху) – виявилася однією з найекстримальніших етапів нашої подорожі. Проте, якщо абстрагуватися від дороги, то усі грузини дуже доброзичливі та привітні до туристів (як водії так і пасажири-попутники). Так, водій, дізнавшись, що ми з України, вирішив показати нам красу Грузії і не зважаючи, що маршрут був рейсовий, робив зупинки в самих мальовничих місцях та закладах харчування. Завдяки цьому ми мали змогу спробувати місцеву кухню, подивитися на Інгурську ГЕС та однойменне водосховище тощо. При цьому інші пасажири не заперечували, а навпаки всіляко сприяли нашому ознайомленню, розповідаючи про своє повсякденне життя, гостинно до нас відносилися, всіляко рекламували та розповідали про свою країну.

Під час першої зупинки в одному з придорожніх кафе, ми спробували одну з головних страв Грузії – хачапурі (хлібна страва з сиром) та запили місцевим лимонадом, який тут дуже популярний і продається практично скрізь.

Друга зупинка була біля гігантської плотини Інгурської ГЕС, яка є найбільшою на Кавказі та була побудована у 1978 році. Висота плотини становить 271 метр, довжина по верхній частині — 728 метрів, і за цими показниками вона займає 4-те місце у світі.

Наш водій зупинився і поблизу Інгурського водосховища, в невеличкому придорожньому кафе, з тераси якого відкривається захоплюючий вид на бірюзову водичку водосховища, розміщеного в широкій гірській долині між величними горами. Тут ми спробували страву, яку можна скуштувати тільки у Сванетії – куб дарі — сванський м’ясний пиріг.

Ще декілька годин стрімкими серпантинами і ми добралися до столиці Сванетії – смт. Местія. Це адміністративний, культурний та релігійний центр Верхньої Сванетії, з чисельністю населення 2600 осіб (проте, як повідомляють місцеві, у розпал сезону чисельність туристів, які ночують у місті перевищує чисельність постійних жителів). Місто розташоване на висоті 1500 метрів над рівнем моря. Саме з Местії розпочинаються більшість маршрутів у цьому регіоні. Безпосередньо наш похід розпочинався теж з цього містечка. Однак , виснажені 9 годинним екстремальним переїздом, ми залишили огляд міста на наступний день, а сьогодні поселилися в одному з кемпінгів (тут вони розміщені просто в дворах, садках місцевих жителів та є одним з видів підзарбітків).

Сил вистачило лише на приготування вечері (смачного борщику)… Далі буде…